تبلیغات
ویولنیست - نحوه تمرین کردن برای هنرجویان مبتدی
 
ویولنیست
تمرین - تمرین - تمرین
صفحه نخست                 تماس با مدیر                    پست الکترونیک                   RSS                  ATOM
نظرات ()
نوشته شده توسط maede ahwaz در تاریخ پنجشنبه 4 شهریور 1395

تقدیم به هنرجویان مبتدی

  برای همه ی کسانی که تازه شروع به کار کرده اند و یا قصد دارند آموختن سازی را آغاز کنند.


ادامه مطلب را کلیک کن

بسیاری از افراد با دیدن یک ویدئوی زیبای موسیقی یا شنیدن یک آهنگ به موسیقی

علاقه مند شده و فکر می کنند می توانند به محض ساز به دست گرفتن ؛ نوازنده چیره

دست شوند وآهنگهای مورد علاقه خویش را بزنند.این جرقه و ایجاد انگیزه برای آموختن

است. قدم بعدی انتخاب ساز است که بر حسب علاقه و توان مالی ومحیط زندگی و

عوامل دیگر انجام می شود.

در مرحله بعد انتخاب استاد و فردی است که بتواند ساز مورد نظر ما را آموزش دهد که  پرداختن به این موضوع در  این مطلب نمی گنجد.

پس از شروع کلاس و اولین جلسه لازم است هنرجو را با تئوری موسیقی در حد نیاز

اولیه برای شروع آشنا کرد.وسپس به آموزش ومعرفی ساز و نگهداشتن آن پرداخت

و اینجاست که هنرجو در مسیر آموزش قرار می گیرد و نقش اصلی را ایفا خواهد کرد تا به

نتیجه مطلوب که همان فراگیری ساز است دست یابد . و استاد فقط نقش راهنما را

خواهد داشت و کسی که مسیر را طی کرده  و از هنرجو آگاهتر است .

از کارهایی که هنرجو باید انجام دهد تا به نتیجه مطلوب برسد

تمرین – تمرین – تمرین

هنرجو هر چقدر هم با استعداد و باهوش باشد بدون تمرین موفقیتی بدست نخواهد آورد .

تمرین برای افرادی که به حرفه ای شدن فکر می کنند روزی حداقل سه الی چهار

ساعت توصیه می شود .

اکثر افراد نا آگاه و فاقد دانش موسیقی , ساز ویلن را سازی دست نیافتنی و مشکل و

آرزوی محال می پندارند که چنین تصوری به شدت اشتباه است و تکذیب می شود .

هر سازی نیاز به تمرین و ممارست و پشتکار دارد .

چه بسا که هر مهارت و هر هنری نیاز به تمرین دارد .

هیچ آشپزی نمی توان یافت که یک شبه آشپز ماهری شده باشد .

هیچ خیاطی نمی توان یافت که بدون تمرین و کسی که آموزشش دهد بطور مادرزاد خیاط شده باشد.

هیچ بازیگری فقط با تکیه بر استعداد و هوش و علاقه نمی تواند بازیگر مطرحی شود و همه هنرها و همه ی رشته های تحصیلی نیاز به تمرین و ممارست و استفاده از تجربیات فرد یا افراد آگاه دارند.

باری از مطلب دور نشویم که هنرجوی ویولن باید تمرین و ممارست کند و در ابتدای راه سختی هایی را تحمل کند.

ویلن به مانند نوزادی است که نیاز به مراقبت دارد تا بزرگ شده و رشد کند و هنرجو

موظف است این نوزاد را تربیت کند تا آنگونه که می خواهد از آن استفاده کند و آن

را به خدمت تصور و رویای خویش در آورد .

یکی از نکات مثبت به هنگام تمرین نوازندگی گریه کردن و تنفر از ساز است .

هنرجوی عزیز هر گاه به هنگام تمرین به گریه افتادی و یا از سازت متنفر شدی آن را

کنار بگذار و بعد از کمی استراحت سازت را دوباره به دست بگیر و شروع کن که به تمرین عالی خواهی رسید . فراموش نکن که تو میخواهی دستانت را به انجام کاری وادار

کنی که ناخودآگاه تو سرباز می زند و سعی می کند تو را متنفر کند که دست بکشی و

اینجاست که باید نفس عمیق بکشی و به ذهن خود بگو در کارت دخالت نکند چرا که می خواهی کودک خود را پرورش دهی .

در روزهای آغازین , تمرین باید پیوسته اما کوتاه باید . بطور مثال برای نگهداشتن ویلن

بدون کمک دست ها و فقط با چانه می توان ابتدا یک دقیقه ای تمرین کرد . به این صورت که یک دقیقه تمرین کرد و یک یا چند دقیقه استراحت کرد . و باز تمرین کرد و

به مرور, زمان تمرین را افزایش داد .

انتخاب مکان ثابت و مشخص برای تمرین بهتر است زیرا خود را موظف و شرطی

می کنیم که در مکان معین زمان تمرین ماست درست مثل کلاس درس که بچه ها می آموزند فقط مکان یادگیری است . ذهن انسان راباید عادت داد و در هر زمینه ای

ذهن ما آنطوری  رفتار می کند که آن را عادت دهیم .

بهتر آنست برای تمرین تایم مشخصی در طول روز داشته باشیم و با فواصل مناسب مانند مدرسه رفتن که یک کودک 6 ساله که تازه به دبستان رفته می آموزد باید سر

ساعت بیدار شده و سر ساعت معین درسهای معینی را بیاموزد .

در اولین روزها تمرین مقابل آینه و در صورت امکان از تمرین خود فیلم گرفتن توصیه

می شود تا درک بهتری از وضعیت خود داشته باشیم و بعد از مدت زمانی میزان

پیشرفت خود را بسنجیم و این کار برای افزایش انگیزه و ممارست در تمرین بسیار موثر

خواهد بود .

اگر هر هنرجویی با تمرین کم انتظار پیشرفت زیاد داشته باشد قطعا بعد از مدتی دلسرد شده

و یا استاد را فاقد توانایی می پندارد و یا ساز را رها کرده و ساز را مشکل و آرزوی محال

می پندارد .

پس آنچه که بیش از استعداد بر نوازنده شدن تاثیر می گذارد تمرین است .

البته به هیچ وجه تمرین های بیش از اندازه و نامعقول توصیه نمی شود که بعد از مدت

کوتاهی دلزدگی ایجاد می کند .

رهرو آن نیست که گهی تند و گه آهسته رود / رهرو آنست که آهسته

ولی پیوسته رود .

یکی دیگر از عوامل شکست در فراگیری ساز , وجود افراد ناآگاه در اطراف هنرجوست که

با حرفهای نا امید کننده که نمی توانی, سخت و ناممکن است , بیهوده است , صدای

سازت گوش خراش است و این قبیل امواج منفی سعی در منصرف و دلسرد کردن

هنرجو دارند .

که بهترین کار, تمرین به هنگامی است که این افراد حضور نداشته باشند و همچنین

توجه نکردن به چنین حرفهایی است چرا که بعد از مدتی همین افراد به شما خواهندگفت

که در مورد توانایی شما اشتباه قضاوت کرده اند .

در مسیر فراگیری و کسب مهارت ثابت قدم بودن و علاقه و خستگی ناپذیری بهترین

شیوه است که به آرزوی خود برسید ومهارت دلخواهتان را کسب کنید . و مطمئن

باشید شما برای این کار ساخته شده اید در غیر اینصورت هرگز علاقه و تصور یادگیری

در شما شکل نمی گرفت .

با تمرین مداوم و هر روزه و بنا بر وقت و مشغله ی هنرجو و شرایط زندگی هنرجو و با

برنامه ریزی صحیح بعد از گذشت چند ماه شاهد پیشرفت و رشد چشمگیر خود خواهید بود و

بعد از مدتی به خود می گویید من همان هستم که روزی از بدست گرفتن ساز واهمه

داشتم و ناتوان بودم و من امروز با من دیروز متفاوت است .

                                                                                                       موفق باشید

 

 

 

 





نوع مطلب : نکات ویژه هنرجویان مبتدی، 
برچسب ها : تمرین، هنرجو، مبتدی، سخنی با هنرجو، ویلن، ویولن، شروع به فراگیری،
لینک های مرتبط :

پنجشنبه 27 آبان 1395 01:57 ب.ظ
واقعا ممنون خیلی جالب بود خیلی بهم کمک کرد
maede ahwazخواهش می کنم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


این وبلاگ تقدیم می شود به هنردوستان به ویژه نوازندگان و علاقمندان ساز ویولن

مدیر وبلاگ : maede ahwaz
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :